Alustat ja teknologiat
AI Commerce Cloud, ERP
Liiketoiminta-alue
B2B, tukkukauppa
Toimiala
Sisälogistiikka
Haasteet
Huolimatta Rastecin vahvasta markkina-asemasta, yritys kohtasi haasteita verkkokaupan sisällä tuotteiden ja palveluiden löydettävyydessä sekä verkkokauppaan usean markkinointikanavan kautta tulleen palveluiden offline myynnin mittaamisessa. Yhdessä nämä haasteet heikensivät yrityksen monikanavaisen kaupan tehokkuutta.
Tuotteiden ja palveluiden löydettävyys verkkokaupasta
Käyttäjätestien myötä havaittiin, että asiakkaiden oli hankalaa löytää haluamansa, kun verkkokauppa esitti laajan tuotevalikoiman, monia toimipisteitä ja erilaisia palveluita yhtäaikaisesti.
Verkkokaupan kautta tulleen offline myynnin mittaamisen kehittäminen
Monikanavaisesta markkinoinnista peräisin olevan offline-myyntidatan mittaaminen verkkokaupassa osoittautui vaikeaksi, mikä vaikutti rajoittavasti yrityksen myyntipotentiaalin ja monikanavastrategian hyödyntämiseen.
Sivuston ulkoasu ja käytettävyys
Sivusto ei ollut nykyaikainen, eikä keskittynyt tarpeeksi käyttäjäkokemukseen. Verkkokauppa haluttiin muuttaa ketteräksi ja myyntivetoiseksi kanavaksi.
Ratkaisut ja uudistukset
Selvittääkseen kohdattuja haasteita Rastec suoritti Petrosoftin kanssa perusteellisen verkkoliiketoiminnan kartoituksen (discovery), jonka seurauksena ilmeni tarve päivittää vanhentunut monoliittinen verkkokaupparatkaisu. Uudistuksen myötä yritys siirtyi käyttämään AI Commerce Cloud -alustaa, joka hyödyntää modulaarista headless-arkkitehtuuria. Tämä muutos on parantanut huomattavasti uusien toiminnallisuuksien markkinoille saattamisen nopeutta ja lisännyt liiketoiminnan joustavuutta.
Headless käyttöliittymä
Uudistusprosessi alkoi perusteellisella UI/UX-analyysillä ja -suunnitelmalla, jonka päätavoitteena oli tuotteiden löydettävyyden parantaminen ja sivuston personoinnin tehostaminen. Tässä yhteydessä verkkokauppaan toteutettiin useita käytettävyysparannuksia, kuten uudistettu megamenu, sivun reunaan integroitu tuotenavigointi, tuotteiden rajaus mukautettujen attribuuttien perusteella, kehittyneempi tarjouspyyntöjen hallintajärjestelmä, kattava FAQ-master työkalu ja personoidut tuotekokoelmat interaktiivisine tuotekortteineen.
AI Commerce Open API
Ratkaisuna verkkokaupan offline-myyntiin liittyviin haasteisiin, AI Commerce Cloud on integroitu Googlen GA4 Measurement Protocol API:n kanssa. Tämän integraation ansiosta verkkokauppaan lisätyt tapahtumat, kuten yhteydenotot ja puhelinsoitot, voidaan mitata tarkasti, tarjoten arvokasta tietoa niiden määristä ja arvoista. Tämä mahdollistaa verkkokaupan jatkokehityksen perustuen kerättyyn dataan. Samalla AICC:n WordPress-API:n hyödyntäminen mahdollisti palvelutarjonnan räätälöinnin sekä offline-myyntiä seuraavien mittareiden integroinnin, mikä parantaa palvelumyynnin markkinointistrategioiden tehokkuutta ja tarkkuutta.
Käyttäjäystävällinen asiakaskokemus
Alusta alkaen olemme keskittyneet tarjoamaan käyttäjäystävällisen asiakaskokemuksen. Tämä pätee niin tuotteisiin liittyviin tiedusteluihin, isompien kokonaisuuksien tarjouspyyntöihin, yrityskohtaisiin hintoihin kuin PWA mobiilisovelluksen käyttökokemukseenkin. Käyttöön otetut ratkaisut ovat varmistaneet entistä paremman käyttäjäkokemuksen kaikilla osa-alueilla.
Ennen / Jälkeen
Vedä cursoria kuvassa nähdäksesi ennen ja jälkeen -vertailun Rastecin etusivun käyttöliittymän päivityksistä, jotka tehtiin siirryttäessä AI Commerce Cloud verkkokauppa-alustalle.
Ennen
KPI Mittareiden jatkokehitys ja verkkoliiketoiminnan kasvu
Uudistuksen myötä Rastecilla on aloitettu yhdessä palvelukumppani Petrosoftin kanssa toteuttettava KPI-mittareiden seuranta, jatkokehitys sekä online että offline myynnissä. Parannettu tuotteiden ja palveluiden löydettävyys tehostaa asiakkaiden ostokokemusta. Offline myynnin mittareiden implementointi tarjoaa arvokasta tietoa, joka mahdollistaa paremman suorituskyvyn seurannan ja myynnin jatkuvan optimoinnin.
Rastecin sitoutuminen asiakkaan palveluun
Rastec Sisälogistiikka Oy:n muutosmatka AI Commercen kanssa korostaa, kuinka teknologian ja innovaation avulla voidaan ratkaista liiketoiminnan haasteita, parantaa asiakaskokemusta ja kasvattaa myyntiä. Yritys jatkaa panostustaan ollakseen paras mahdollinen kumppani sisälogistiikan alalla, hyödyntäen teknologian tarjoamia mahdollisuuksia.
AI Commerce on hyvä valinta yrityksille, jotka arvostavat sivujen latausnopeutta ja automatisointia. AI Commercesta löytyy myös valmiit integraatiot esim. ERP-järjestelmät, PIM, varastohallintaohjelmistot ja maksupalvelut.
Lue myös
Laajennetut konversiot – Uudet työkalut entistä tarkempaan mittaamiseen
Laajennetut verkkokonversiot Google-tagin tiivistysalgoritmin ja Advanced Matching Meta Pixelin avulla. Nämä ominaisuudet tarjoavat verkkokauppiaille entistä tarkempaa tietoa mainoskampanjoidensa s...
Käyttöliittymän drag & drop kustomointi Builder.io:n avulla - Headless CMS
AI Commerce integroituu saumattomasti Builder.io:n kanssa tarjoten ennennäkemättömiä mahdollisuuksia verkkokaupan käyttöliittymän (frontend) kustomoinnille. Tämä yhteistyö mahdollistaa dynaamisen s...
Räätälöidyt B2B-hinnoittelumallit – Lisää joustavuutta ja tehokkuutta yritysmyyntiin
AI Commerce Cloudin avulla voit ottaa käyttöön monipuoliset B2B-hinnoittelumallit, jotka mahdollistavat yksilöllisesti kohdennetut tarjoukset ja hinnat eri asiakasryhmille. Mahdollisen ERP-integraa...