GDPR

30-päivän alin hinta verkkokaupassa - Omnibus-direktiivi

30-päivän alin hinta verkkokaupassa - Omnibus-direktiivi

Vuoden 2023 alussa voimaan astunut EU:n Omnibus-direktiivi on muokannut verkkokauppojen hinnoittelukäytäntöjä. Kuluttajansuojan ja läpinäkyvyyden nimissä, tämä säädös edellyttää alennushinnoittelussa tuotteen alimman hinnan ilmoittamista viimeisen 30 päivän ajalta. 

Omnibus-direktiivi lyhyesti

Omnibus-direktiivi astui voimaan 1.1.2023, on EU:n laajennus kuluttajansuojadirektiiviin, pyrkien parantamaan yritysten hintailmoittelun selkeyttä. Se kohdistuu yleisesti saatavilla oleviin alennuksiin, jättäen kuitenkin erityiset kanta-asiakastarjoukset ja kohdennetut alennuskoodit säädöksen ulkopuolelle.

Harhaanjohtavan markkinoinnin vähentäminen

Omnibus-direktiivin tarkoituksena on eliminoida harhaanjohtavaa markkinointia ja tuoda esille rehelliset alennusprosentit. Tämän ansiosta kuluttajille tarjotaan lisää läpinäkyvyyttä heidän tehdessään ostopäätöksiä.

30 päivän alimman hinnan sääntö

Kaupan on nyt ilmoitettava alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu viimeisen 30 päivän aikana, jos tuotetta myydään alennuksella. Tämä koskee kaikkia tuotteeseen liittyvää kaupallista viestintää, mukaan lukien mainonta ja tuotesivun hinnoittelu.

60 päivän sääntö alennuskampanjoille

Jos alennuskampanja kestää enintään 60 päivää, kaupan ei tarvitse päivittää alinta hintaa kampanjan aikana. Yli 60 päivää kestävien kampanjoiden osalta tulee noudattaa 30 päivän sääntöä.

AI Commerce verkkokauppa ja 30 päivän alin hinta

AI Commerce -verkkokaupat tukevat automaattisesti Omnibus-direktiivin vaatimuksia, erityisesti kun kyseessä ovat enintään 60 päivää kestävät alennuskampanjat. Oletuksena alin hinta näytetään tuotekorteilla, ja asiakaspalvelumme on valmiina auttamaan, jos haluat hinnan näkyvän myös muualla. Jos kauppiaan asettama alennettu hinta on korkeampi kuin 30 vuorokauden alin hinta, järjestelmämme käyttää historiasta löytyvää hintaa vertailuhintana alennusprosentin laskemiseen.

30-päivän alin hinta verkkokaupassa

Kampanjoiden suunnittelu

Kampanjat kannattaa pitää lyhyinä, suosien enintään 60 päivän pituisia kampanjoita, jotka noudattavat uutta direktiiviä. Kauppiaiden vastuulla on pitää tuotteita myynnissä normaalihinnalla kampanjoiden välillä.

Ei-soveltuvat tilanteet

Direktiivin alimman hinnan ilmoitusvelvollisuus ei päde tietyissä tapauksissa, kuten palveluiden myynnissä tai nopeasti pilaantuvien tuotteiden myynnissä.

Lisätietoja ja tuki

Käy lukemassa Kuluttaja-asiamiehen linjaukset saadaksesi lisätietoja ja tutustu alennusmyyntien markkinoinnin tarkistuslistaan.

Lue seuraavaksi

AI Commerce Cloud ja Google Consent Mode V2 asennustavat
Click and Collect - Näytä myymälöiden saatavuudet verkkokaupassasi